Valgymas atspindi tai, kas vyksta gyvenime

2013/12/18 – 2:35 pm

 

Gražių švenčių linkėdama
Aušra Jauniškytė-Ingelevičienė, gydytoja dietologė

Intuityvus valgymas prasideda nuo laisvės

Man labai patinka rašytojos Geneen Roth mintis, kad valgymas atspindi tai, kas vyksta gyvenime.
Dauguma Intuityvaus valgymo grupių ar individualių konsultacijų lankytojų pirmiausia pajunta laisvę. Vieniems pavyksta greičiau, kitiems užtrunka kiek ilgiau atsikratyti dietinio mąstymo, po ko užplūsta jausmas, kad pagaliau gali rinktis. Jie nebepuola prie bet kokio maisto, nebevyksta kova tarp „galima valgyti“ ir „negalima valgyti“. Tiesiog pradeda labiau klausytis savęs, savo norų. Tai nereiškia, kad žmonės nustoja norėti saldumynų ir renkasi tik daržoves ir vaisius (siaubinga, bet kai kurios dietos net ir jų neleidžia!). Intuityvūs valgytojai mėgsta įvairų maistą. Jie tiesiog renkasi tai, ko tuo metu nori. Padaugėjus laisvės valgyme – jos daugiau atsiranda ir gyvenime.

Kontrolė

Dietos, svorio mažinimo rekomendacijos mėgsta žodį „kontrolė“. Jos liepia kontroliuoti maistą, valgymą, savo norus, nebūti bevaliu. Net jei leidžia saldumynus, būtinai nurodo kiek ir kokiu dažnumu juos valgyti. Neretai – ir kokius saldumynus rinktis. Prasižengimai, kontrolės praradimo akimirkos turi būti griežtai baudžiamos – sportu, valgymo praleidimu, saldumynų atsisakymu ilgam laikui. Kontrolė atima daug laiko ir energijos, nes nuolat turi būti įsitempęs ir budrus. Ji prasiskverbia į gyvenimą: daraisi piktas, nelaimingas, dirglus, nepatenkintas, bet viską turi kontroliuoti. Energijos nebeužtenka gyvenimui. Kontrolė labai skatina kaltę – jautiesi kaltas ir bevalis, kai prarandi kontrolę.

Atsakomybė

Intuityvus valgymas yra atsakingas valgymas. Jame gerbiami kiekvieno norai, pasirinkimai, poreikiai. Jis ragina nebausti savęs, o pasigilinti į valgymo priežastis (kas paskatino valgyti – alkis, nepatenkintas bazinis poreikis ar emocijos?). Nepatenkinti poreikiai labai dažnai tampa emocinio valgymo, persivalgymų priežastimi, todėl intuityviame valgyme daug dėmesio skiriama pagrindiniams poreikiams. Kai mokiausi Intuityvaus valgymo, kursuose taip pat labai daug dėmesio buvo skiriama mūsų, kursų dalyvių, poreikiams. Juk jie labai svarbūs mūsų savijautai, nuotaikai, darbingumui.
Užuot valgius nedėmesingai ir automatiškai, intuityvus valgymas siūlo padaryti pauzę tarp impulso pavalgyti ir elgesio atsako, bei pagalvoti, kas skatina valgyti. Gyvenime taip pat neretai prireikia stabtelėjimo ir pagalvojimo vietoj impulsyvaus reagavimo.
Kai gyvenime kažkas netenkina, paprastai prieš imdamiesi ką nors keisti, pasigiliname į priežastis. Tuo tarpu dietos sutelkia visas jėgas į veiksmą, neieškodamos priežasčių. Tiesą sakant, jos sukuria dar daugiau priežasčių persivalgyti: ribojimas sukelia persivalgymus, įtampa, kaltė, blogos mintys, graužatis suteikia emocijų emociniam valgymui.

Kaltė tik pakursto uždarą ribojimo – persivalgymo ratą. Ribojimas neleidžia klausytis savo kūno. Kaltė paralyžiuoja ir neleidžia toliau judėti pasirinkta gyvenimo kryptimi. Užstringama kovoj su savimi, gyvenimas atidedamas – savo norus, poreikius, tikslus įgyvendinsiu, kai numesiu svorio…. Intuityvus valgymas skatina priimti savo kūną, gerbti jį. Gyventi, elgtis, įgyvendinti savo norus tarsi dabar būtum išsvajoto svorio. Priimti ir gerbti savo kūną tampa bene sunkiausia užduotimi Intuityvaus valgymo grupių ir individualių konsultacijų lankytojams.

Valgymas ir gyvenimas

Neretai valgymo kontrolė nesąmoningai tampa būdu kontroliuoti gyvenimą. Jei kurį laiką sekasi riboti, tai gali suteikti jėgos ir pasitikėjimo savimi. Ką dar be maisto stengiatės sukontroliuoti savo gyvenime? Intuityvus valgymas – tai dėmesingas ir atsakingas valgymas. Kurios kitos gyvenimo sritys norėtų daugiau jūsų dėmesio ir atsakomybės?


« Grįžti į naujienas

Ar žinojote, kad...


Sužinokite, ar Intuityvus valgymas Jums tinka?