Užsiėmimai grupėje, skirti emociniam valgymui

2014/07/21 – 4:55 pm

Aušra Jauniškytė-Ingelevičienė, gydytoja dietologė

Daiva Barzdaitienė, psichiatrė psichoterapeutė

 

Birželį baigėsi  Intuityvaus valgymo grupių „Emocinis valgymas: suprasti ir išgyti“ 15 užsiėmimų kursas, kuris apjungė Intuityvų valgymą ir psichoterapiją. Kadangi moksliniai tyrimai rodo, kad efektyviausias būdas atsikratyti emocinio valgymo yra kartu taikyti psichoterapiją ir mitybos koregavimą, mes apjungėme  šias dvi svarbias sritis į vieną grupę.

Kūno pojūčiai pasako apie poreikius

Kai gimstame, viską suvokiame per kūno pojūčius. Jie  mums būtini suprasti išorinį pasaulį ir save. Kūno pojūčiai išlieka labai svarbūs ir suaugus. Tačiau kartais suaugę pradedame ignoruoti  kūno siunčiamus signalus, pavyzdžiui, trūksta miego, bet numoju ranka, svarbu, kad suspėjau atlikti darbus. Labai dažnai žmonės, nepatenkinti svoriu, kūno siunčiamus signalus ignoruoja, nes labiau pasitiki „ekspertų“ rekomendacijomis: „Stenkitės kontroliuoti apetitą“, „Valgykite mažiau“, „Šito valgyti negalima, nuo jo sustorėsi“, „Tai valgyti reikia, nes labai sveika“ ir pan.  Intuityvaus valgymo užsiėmimus pradedame nuo grįžimo prie savo poreikių ir savo kūno pojūčių, grupių dalyviai mokosi suprasti, kas būtent jiems tinka, o kas ne, kaip nustoti klausytis viena kitai prieštaraujančių rekomendacijų. Ir nors atrodytų tai paprasta, savo poreikių supratimui prireikia nemažai laiko. Sunku vėl pradėti pasitikėti savo kūnu, kai į ratus pagalius nuolat kaišioja Dietinis mąstymas. Kažkur girdėtos taisyklės, net atrodytų neturinčios pagrindo, taip įsigali galvoje, kad trukdo blaiviai mąstyti ir natūraliai valgyti. Todėl grupių užsiėmimuose besimokant suprasti kūno pojūčius, kartu mokomasi ir pastebėti, kas vyksta emociniame gyvenime, kai tam tikra taisyklė staiga tampa labai svarbia ir lemiančia elgesį. Psichinio tapatumo būsena, teleologinis mąstymas – tai moksliniai tam tikrų būsenų pavadinimai.

O kas vyksta tuo metu su manimi?

 

Nedraugiška replika, pašaipus žvilgsnis ar  supratimo iš artimo žmogaus trūkumas mus gali įstumti į tokias būsenas, kai nebelieka ribos tarp vidinės ir išorinės realybės, mąstymas sukonkretėja, ir galvojame, jaučiame bei elgiamės kaip vaikai. Pavyzdžiui – labai dažna situacija – moteris, namuose auginanti mažus vaikus, pavargusi nuo per dieną nesibaigiančių reikalavimų, valgio gamybos, skalbimo, tvarkymo ir t.t., be galo laukia vakaro, kai grįš vyras, ji galės pasiguosti ir jis perims jos naštą. Deja (taip pat dažna situacija) vyras grįžta ir negali suprasti,  ko gi ta žmona pavargusi, juk ji neina į darbą! Pavalgęs sėdasi prie televizoriaus – ilsėtis. Galime tik spėti, kiek jausmų sukyla moters viduje, kiek prieštaringų minčių ir, slegiama jų bei visos dienos nuovargio, ji tęsia vakaro darbus – maitina, maudo vaikus, tvarko kambarius ir tik vaikams sumigus pati prisėda minutėlei pailsėti (jei neužmiega su vaikais). Tiek fizinis nuovargis, tiek emocinė maišatis – pyktis, kaltė bei daug kitų jausmų darosi nebepakeliami ir tuomet psichika „paprastėja“, ji tampa kaip vaiko. Vietoj „pavargusi, negerbiama, turėčiau pasikalbėti, kad suprastų ir padėtų rasti išeitį,“ atsiranda labai aiškus noras – „ko nors suvalgyti“ – saldaus, sūraus, vėl saldaus,“ ne ne tas, dar kažko pabandysiu..“ Po to – „aš ir vėl prisivalgiau, stora, tai aišku, kad manęs nemyli. Reikia laikytis dietos, numesti svorio…kai būsiu plona, tai mylės“. Sudėtingą tarpusavio santykių ir gyvenimo iššūkių situaciją psichika supaprastina iki maisto norėjimo, kai nesi alkanas, pergyvenimų dėl kūno formų ir „netinkamo“ maisto valgymo bei panašių minčių. Taip užsisukama pražūtingame emocinio valgymo rate.

Kaip kenkia emocinis valgymas?

 

Emocinis valgymas gali tapti pražūtingu, nes tikrosios problemos nesprendžiamos, auga moters, o kartu ir visos šeimos nelaimingumas. Dėl tikrųjų poreikų nesuvokimo ir nuolatinio valgymo bei dietų dažniausiai didėja ir kūno svoris. Emocinio valgymo ar persivalgymo metu racionalus mąstymas išnyksta, vyrauja emocinė sumaištis, todėl tokie pasakymai: „Tu tiesiog nepersivalgyk“, arba „vietoj valgymo užsiimk kažkuo kitu“ nepadeda.  Grupių metu būna puiki galimybė tarsi iš šono pamatyti, kas vyksta. Tai labai svarbu norint atsikratyti emocinio valgymo bei geriau suprasti save, kylančias emocijas bei reakcijas.

Grupių metu dėmesys skiriamas ne tik valgymui

Grupių užsiėmimų pradžioje kiekviena dalyvė jaučia daug nerimo, neretai kyla minčių, ar aš sugebėsiu, ar aš turiu intuiciją. Įpusėjus užsiėmimas, nerimas mažėja, nes intuityviai valgyti vis dažniau ir dažniau pavyksta. Tyrimai rodo, kad nepatenkinti baziniai poreikiai skatina persivalgyti, todėl  Intuityviame valgyme be valgymo labai daug dėmesio skiriama kitiems svarbiems poreikiams – ir emociniams, ir  fiziniams. Grupių dalyvė Asta (vardas pakeistas), supratusi antrojo Intuityvaus valgymo principo „Gerbkite alkį“ svarbą, užsiėmimų pabaigoje pasakė: „Alkį gerbsiu iki grabo lentos“. Neabejojame, kad ji gerbs ne tik alkį, bet pasirūpins ir visais kitais savo poreikiais.

Tiek persivalgymai, emocinis valgymas, tiek neleidimas sau valgyti, maisto ribojimas turi didelę prasmę – jie skatina nejausti, užslopinti tam tikras emocijas. Kai nebelieka ribojimo ar emocinio valgymo, tokiu elgesiu slopintos emocijos pradeda reikštis. Šiame etape labai svarbu tas emocijas priimti ir suprasti.  To nepadarius, emocinis valgymas labai greitai atsinaujina.  Taip šiose grupėse apsijungia psichoterapija ir mityba.

Nors pradedame nuo bendrų visiems besikreipiantiems dalykų: nepasitenkinimo svoriu, valgymu, eigoje išaiškėja kiekvieno individualios  problemos ir emocijos, skatinančios emocinį valgymą.

Kūno vaizdas (samprata): kaip aš suvokiu savo kūną

 

Užsiėmimų metu neišvengiamai iškyla ir nepasitenkinimo savo išvaizda tema. 9 iš 10 moterų nepatenkintos savo kūnu. Įdomu tai, kad šis nepasitenkinimas nepriklauso nuo kūno formų ar svorio. Sulieknėjus, santykis su kūnu nebūtinai pagerėja arba pagerėja neilgam laikui. Bet gerai jaustis su savo kūnu tikrai įmanoma. Čia taip pat svarbūs tampa jau žinomi reiškiniai, kaip teleologinis mąstymas ir psichinio tapatumo būsena. Kūno vaizdui (sampratai) skiriami trys užsiėmimai.

Per šias 15 savaičių, emocinio valgymo lieka vis mažiau ir mažiau, kol lieka tik prisiminimas. Pabaigoje viena grupių dalyvė Gabija (vardas pakeistas) pasakė: „Kai susitvarko valgymo problemos, atrodo, kad jų visai ir nebuvo“.

 
 

Naujos „Emocinis valgymas: suprasti ir išgyti“ grupės prasidės rugsėjo mėn. Plačiau apie užsiėmimus grupėje.

 
 

Registruotis galima internetu arba telefonu 861515411.

 
 

Tekste paminėtų žmonių vardai pakeisti, gautas jų sutikimas naudoti jų pasakytus žodžius.


« Grįžti į naujienas

Ar žinojote, kad...


Sužinokite, ar Intuityvus valgymas Jums tinka?