Komentarai „Cosmopolitan“ žurnalui apie dietas

2012/02/26 – 10:42 am

 

Gydytoja dietologė Aušra Jauniškytė:

 

Prieš pradedant:

Kiekviena nauja dieta suteikia viltį, atsiranda pakylėjimas, džiaugsmas. Lieknos (kartais net itin liesos) žvaigždės sako, kad tai pasiekti labai nesunku, bet mums niekada neparodama kita pusė, tiksliau likę 96 procentai. Maisto ribojimas, dietos 96 procentams žmonių sukelia persivalgymus. Kai rodoma tik viena sėkmingoji pusė, mes nematome kitų – nusivylusių, nes svoris grįžta greičiau nei nukrenta, kaltinančių save, kad vėl nepasisekė, vadinančių save bevaliais, jog nori valgyti. Bet alkio jausmas yra normalus pojūtis, stiprus alkis – visiškai adekvatus pojūtis, kai kūnas badauja ar gauna nepakankamai maisto. Ne dėl valios stokos, o dėl maisto ribojimo vargina nuolatinės įkyrios mintys apie maistą, noras valgyti, saldumynų noras, persivalgymai.

Neseniai išspausdinti Norvegijoje atlikto tyrimo rezultatai,   25 metus stebėta daugiau nei 4000 dvynių. Dvynių genetika vienoda, taigi ir genetinis polinkis į nutukimą ar svorio didėjimą yra toks pats. Tyrimo metu nustatyta, kad tas dvynys poroje, kuris laikėsi dietos, tyrimo pabaigoje svėrė daug daugiau nei tas, kuris dietų nesilaikė. Dietos svorį didina.

 

 

 

Nr. 1 Beyonce laikosi citrininės detoksikacijos dietos

Jos šalininkai pabrėžia, kad laikantis dietos rėžimo, dvi savaitės organizmas ilsisi ir pats savaime valosi.

Citrininis gėrimas:
2 šaukštai šviežiai spaustų citrinos sulčių. Jokiu būdu ne iš sulčių pakelių ar koncentrato.
2 šaukštai klevų sirupo.
1/10 šaukšto malto raudonojo ankštinio pipiro. Daugiau mažiau pagal skonį.
Visus ingredientus sumaišote su 240ml šilto arba šalto vandens.

 

Rekomenduojama per dieną išgerti 6-8 stiklines šio gėrimo. Geriausių rezultatų tikėkitės jau 7-10 dietos laikymosi dienomis. Dažniausiai tiek dienų ir pakanka, bet jei jaučiatės gerai ir norite dar šiek tiek sulysti – dietos laikykitės iki 14 dienų.

 

Gydytoja dietologė Aušra Jauniškytė:

 

Detoksikacijų teorijų šalininkai įsivaizduoja, kad organizme pilna toksinų, ir kad svorio didėjimą sukelia ne riebalų, o toksinų susikaupimas. Jau pradinė mintis yra klaidinga. Juk svoris didėja, kai kaupiasi riebalai. Organizmas turi puikius mechanizmus, kaip susitvarkyti su susidarančiomis nereikalingomis ar kenksmingomis medžiagomis – jis jas nukenksmina ir pašalina. Čia dalyvauja vidaus organai – kepenys, inkstai, plaučiai, taip pat oda.

Beyonce dietos pagrindas – tik skysčiai, maistinių medžiagų gaunama labai mažai. Paprastai šnekant, organizmas šią dietą supranta kaip badavimą. Badaujant ardomi savi audiniai, nes kūnui reikia gauti energijos išgyventi. Tokia dieta ne išvalo, jos metu prisigamina daug toksinių medžiagų! Gliukozė yra pagrindinis visų ląstelių maistas. Negaunant maisto, organizme nesustoja nei viena reakcija, todėl gliukozė reikalinga. Kūnas ardo pirmiausiai raumenis, paima iš jų baltymus, juos suskaido iki amino rūgščių ir gamina iš jų gliukozę. Prisigamina amoniako  – štai jums ir toksinas. Prisigamina daug ketonų (acetonas – vienas iš jų) – štai ir dar toksinų. Be to, toks būdas labai brangiai atsieina. Tai tarsi kūrenti namą imant malkas iš namo sienų. Taip, šilta, bet kaina labai didelė. Svoris mažėja sparčiai, nes raumens didelę dalį (70 procentų) sudaro vanduo. Netenkama baltymų ir skysčių. Riebalų masė nemažėja. Apibendrinus: detoksikacijos dietos metu prisigamina daug toksinų, mažėja raumenų masė, riebalų kiekis nemažėja.

 

 

Nr. 2 Kylie Minogue laikosi Montinjako dietos

Mitybos specialistas M. Montinjakas sukūrė būdą, kaip sulieknėti be kankinančios dietos, pratimų ir vaistų. Nereikia riboti nei kalorijų kiekio, nei porcijų dydžio. Pagrindinis reikalavimas – laikytis produktų derinimo principo: vienu metu nevalgyti produktų, kuriuose yra baltymų, su produktais, turinčiais angliavandenių. Labai svarbu vartoti kuo daugiau produktų, turinčių maistinių skaidulų, mat jie suteikia sotumo jausmą.

Valgyti turite mažiausiai tris kartus per dieną ir vienodo dydžio porcijomis. Baltymų negalima maišyti su angliavandeniais, tačiau viską galima valgyti su daržovėmis (bet ne ankštinėmis – jos valgomos atskirai). Cukraus, bulvių ir valytų ryžių rekomenduojama atsisakyti.

 

Ši dieta skirstoma į du etapus. Pirmasis daug griežtesnis. Jis truks tol, kol pasieksite norimą svorį. Antrasis trunka, galima sakyti, visa gyvenimą – kad išlaikytumėte pasiektus rezultatus ir vėl nepriaugtumėte svorio.

 

Pirmasis dietos etapas

Pusryčiai: vaisių salotos.
Pietūs: daržovių sriuba be morkų ir bulvių, ant grotelių kepta žuvis, salotos su trupučiu aliejaus.
Vakarienė: keptas kiaušinis, virtos daržovės.


Antrasis dietos etapas

Pusryčiai: liesa varškė, rupių miltų bandelė.
Pietūs: žirnių sriuba, keptas upėtakis, raugintų kopūstų salotos.
Vakarienė: virta arba be riebalų kepta vištiena, pomidoras, raugintas agurkas.

 

Gydytoja dietologė Aušra Jauniškytė:

 

Labiausiai stebina dietos nenuoseklumas ir nelogiškumas. Jos esmė lyg ir būtų nevalgyti kartu baltymų ir angliavandenių – tačiau paskaitykite antrą etapą – varškė (baltymai) su bandele (angliavandeniai). Produktų derinimo teorija sukurta dvidešimto amžiaus pradžioje, kai dar nebuvo įrodymais pagrįstos medicinos ir Montinjakui nereikėjo savo teorijos pagrįsti moksliniais tyrimais. Vėliau niekam ir nepavyko įrodyti, kad taip maitintis sveika. Juk visos pasaulio tautos valgo mėsą su bulvėmis ar kruopomis. Taip, derinant produktus svoris kartais ir sumažėja – nes suvartojama mažiau maisto. Bet ne dėl specialių maisto kombinacijų. Dar maža paslaptis: yra labai nedaug produktų, kurie būtų „gryni“, t.y. turėtų tik angliavandenių ar tik baltymų. Dažniausiai būna mišrūs. Mėsoje, pieno produktuose be baltymų yra ir angliavandenių, o pvz, 100 g grikių kruopų baltymų yra tiek pat kiek viename kiaušinyje.

 

 

Nr. 3 Reese Witherspoon laikosi kūdikių maisto dietos

Įžymybių fizinio pasiruošimo guru Tracy Anderson teigia, kad dietos pagrindas – pusryčių ir pietų pakeitimas apytiksliai 14 indelių kūdikių maisto (apie 25 – 75 kalorijos kiekviename). Vakare yra valgoma lengva vakarienė. Kaip privalumą ji nurodo: kūdikių maiste yra mažai papildų ir konservantų. Ji tiki, kad lengvai virškinamas maistas, kaip vaikų tyrelės, padeda greitai numesti svorio.

 

 

Gydytoja dietologė Aušra Jauniškytė:

 

Ši dieta taip pat pagrįsta tuo, kad gaunama labai mažai kalorijų (pusryčiai ir pietūs – tik 350, plius lengva vakarienė). Štai ir visa paslaptis. Kūdikių tyrelės skirtos kūdikiams gauti maistinių medžiagų, kad jie augtų ir vystytųsi. Jei jos padėtų greitai numesti svorio – ar jomis būtų maitinami kūdikiai?

 

 

Nr. 4 Heidi Klum laikosi niujorkietiškos dietos

Ultimatumas nuosavam kūnui – dar kitaip šią savo sukurtą dietą vadina žymus JAV treneris Davidas Kirschas. Dietos esmė: daržovės, žuvis, neriebi paukštiena, grybai, sriubos, kiaušinienė iš kiaušinio baltymų, baltymų kokteilis, marmeladas, natūralus medus. Dėmesys baltymams aiškinamas tuo, kad šios medžiagos skatina raumenų audinio augimą, o angliavandenių ribojimas ir pratimai padeda deginti riebalus. Teks atsisakyti alkoholio, duonos, saldainių, angliavandenių (bulvių, miltinių, cukraus, ryžių), taip pat kai kurių vaisių – vynuogių ir melionų (Kirscho nuomone, juose per daug cukraus). Dieta derinama su fiziniu krūviu (fitneso treniruotės – 1,5 valandos per dieną).

 

Preliminarus dienos meniu:

Pusryčiai: kiaušinienė iš baltymų, pakepta su cukinija, žalioji arbata.

Pietūs: virta kalakutiena ir daržovių ragu.

Vakarienė: trinta morkų sriuba.

Dienos metu tarp valgių galima suvalgyti šiek tiek migdolų arba nekeptų saulėgrąžų.

Reikia daug gerti  ne tik vandens, bet ir žalios arbatos. Joje yra tiek kofeino, kiek ir kavoje, vadinasi, ji suteikia žvalumo. Bet, skirtingai nei kava, žalioji arbata aktyvizuoja medžiagų apykaitą ir spartina virškinimo procesą.

Laikantis šios dietos treneris žada, kad per keturiolika dienų neteksite 6,5 kg, deginsite riebalus probleminėse zonose ir užauginsite raumenų masę. 

 

Gydytoja dietologė Aušra Jauniškytė:

 

Gliukozė, kuri yra angliavandenis,  –  pagrindinis visų ląstelių maistas. Ją ląstelės naudoja energijai gauti. Jei su maistu negaunama angliavandenių, baltymai verčiami angliavandeniais.  Riebalai angliavandeniais nevirsta. Jei trūksta dar ir kalorijų (energijos) – o taip būna, kai maistas per daug apribojamas arba daug išeikvojama energijos sportuojant –  angliavandeniais verčiami nuosavi baltymai, t.y. ardomi raumenys, vėliau ir vidaus organai. Ardant raumenis, ne tik keičiasi kūnas, bet ir  sulėtėja medžiagų apykaita. Deja, nėra jokio būdo sudeginti riebalus „problematinėse“ vietose – kur kaupsis riebalai lemia genetika, mes nei savo valios pastangomis, nei jokių dietų pagalba negalime sudeginti ar užauginti riebalų ten, kur norime. Raumenis stiprina mankšta, ne specialios dietos. Bet kaip minėjau, būtina sąlyga – kad užtektų energijos bei  raumenų baltymai nebūtų verčiami angliavandeniais aprūpinti kūną energija. Patys baltymai neskatina raumenų augimo, jei taip būtų, mes būtume labai raumeningi, nes dauguma žmonių baltymų suvartoja žymiai daugiau nei jiems reikia.

Riebalų kiekis kūne mažėja lėtai – štai kuo remiasi rekomendacija mažinti svorį 2-3 kg per mėnesį. Sparčiai mažėjantis svoris rodo, kad mažėja raumenų masė.  70 procentų raumens sudaro vanduo. Taigi ardant raumenis, atsipalaiduoja daug vandens – svoris, bet ne riebalų masė, mažėja.


« Grįžti į straipsnius

Ar žinojote, kad...


Sužinokite, ar Intuityvus valgymas Jums tinka?